Tinto 2010. Del 1.
Lördag 2010-01-30
Jag har numera en duktig kattvakt hemma, så min katt Nisse behövde inte skjutsas till Orsa den här gången.
Jag klev på tåget i Tällberg 07:03 i 29 graders kyla. I Borlänge bytte jag till tåg mot Mjölby. Från Mjölby X2000 mot Köpenhamn. Som alltid något krångel med det.
Försenat en halvtimme redan när jag klev på. En timme försenat i Malmö, där det stannade. Fick byta till Öresundståg till Köpenhamn. Jag hann precis med tåget från
Köpenhamn till Stövring strax utanför Ålborg. Där blev jag hämtad på järnvägsstationen 21:30 av vänner som jag övernattade hos. (Tack Anders och Käthe!)
Det var mycket mer snö i Danmark än hemma vid Siljan. Nästan 2 m höga plogvallar på en del ställen.
Söndag 2010-01-31
Fick skjuts till Tinto vid kaj i Ålborg. Påmönstring.
Utbildning i maskinrummet hela dagen och kvällen tillsammans med avgående maskinkille. Mycket, mycket nytt...
Måndag 2010-02-01
Tidigare maskinkillen mönstrade av.
Avg. från kaj i Ålborg 08 med assistans av bogseraren Stevns som agerade isbrytare. Både HjM och HM på tankkylning. Akter om oss hängde Ancora på.
Vi skulle längre in i Limfjorden till Nyköbing Mors. Vi stångade oss fram genom tidvis rätt besvärlig is.

Stevns och Ancora

Ancora.
15 var vi utanför Nyköbing Mors. Ancora skulle lossa först, så hon fortsatte in till kaj, vi lade oss stilla i isen. Inget ankare behövdes.
Jag tillbringade mycket tid med att lära mig bränslesystemet och det komplicerade ballastsystemet.
Däcksfolket knackade is hela dagen för att bli redo för lucköppning.
Tisdag 2010-02-02
Riktigt vinterväder med snö och lite blåst. Senare plusgrader så det började smälta lite på däck och på luckan.
12 var Ancora loss och avgick med Stevns som isbrytare. Sen kom Stevns och hjälpte oss genom isen in till kaj.
Ingen lossning under dagen.
Vi hade eletriker ombord som fixade bort några problem.
Jag fyllde lite BO till bogpropellern (måste bäras fram i dunkar), började fylla lite ballast mm. Däcksfolket skottade snö och knackade is.
Kocken var iland och provianterade, så det blev røde pølser med rostad lök till middag.
Onsdag 2010-02-03
Mycket bättre väder. Uppehåll och ungefär nollgradigt.
De kom igång med att lossa bränslepellets på morgonen.

Förliga luckan öppnad, lossningen påbörjad.
Jag fyllde ballast. Lite extra problem med det. Tinto hade varit i Tallin och lastat
innan jag kom ombord. Där var det 20 grader kallt och dessutom lite sjö, så flera svanhalsar var frusna. Dessutom tog det en del tid att smyga rör för
att någorlunda förstå systemet. "Ballast system from hell" enligt maskinkillen som gick iland. Det tog större delen av dagen att få i den ballast vi skulle ha.
Vi hade rörmokare ombord som lagade en del rör som frös sönder i Tallin. Delar av färskvattnensystem har varit avstängt sen dess, men nu fick alla hytter dusch igen.
Vi fick 31 000 liter bunker.

Danska fiskare verkar inte ha det lätt just nu.
Under kvällen anlände bogseraren Stevns för att hjälpa oss ut i morgon.
Torsdag 2010-02-04
07 var jag ner och startade HM. 08 lämnade vi kaj med hjälp av Stevns. Västerut genom Limfjoden ut i Nordsjön mot Rotterdam. Isen var ganska besvärlig,
Stevns bröt ränna. Isfritt i Nordsjön.

Vår starke lille vän hängde med bakom sista biten för
att se att vi klarade isen själva.

Nästan isfritt i Limfjordens västra mynning.
Däcksfolket spolade lastrummet. Jag höll på med ballastsystem förutom dagliga rutiner.
Under kvällen blev det lite motsjö och bottenslag, så jag fyllde mera ballast förut i 1:orna.
Fredag 2010-02-05
Rätt jobbig sjö under natten och morgonen. 10 började vi komma i lä av Holländska kusten och det blev behagligare.
Vi kontrollerade livbåtarna och annan säkerhetsutrustning.
Under EM länsade jag den extra ballast jag fyllde kvällen innan.
Vi tog lots utanför Rotterdam 21. 23 låg vi förtöjda. Inte vid kaj som brukligt, utan mot en pråm midskepps och sen långa för- och akterändar till kajen.
Lördag 2010-02-06
Vid kaj i Rotterdam. Ingen lastning under dagen.
En riktigt dimmig dag. Ljud från skrotlastning i närheten, men inget syntes. Dimman lättade något lite senare under dagen. Jag var upp på kajen med kameran en vända.
Lite bökigt... Lotslejdaren ner på pråmen, sen en kajfast lejdare upp på en extremt skitig kaj.

Tinto vid pråmen.

Akterifrån.
Jag länsade ballast, rengjorde smörjoljeseparatorn och centrifugalfiltren på HM. Riktigt grisigt göra.

Riktigt svartjobb.
Under kvällen försvann dimman nästan helt.

Furness Australia avgick med hjälp av bogserbåtar.
Under kvällen kom Saga Tide in akter om oss. En riktigt stor en, iaf jämfört med Tinto.

Saga Tide visar bulben.
Söndag 2010-02-07
Vid kaj i Rotterdam. Ingen lastning under dagen.
Vi hade säkerhetsövningar ombord. Livbåtsövning, brandövning med rökdykning, oljesaneringsövning och en fejkad grundstötning.

Livbåtsövning.
Några rutinjobb i maskinrummet. Saga Tide började lossa till pråmar.

Lossning till pråmar.
Måndag 2010-02-08
0730 började de lasta något slags djurfoder. Brunt och dammigt. Våra förtöjningar tog vi in, och stuveriet gjorde fast
wirar så att de kunde förhala oss från pråmen.

När man står på poopen och har en bulb i ögonhöjd känner man sig inte stor... Foto: Seppo Rätsep
Strax efter lunch var vi lastade. Jag startade HM för varmkörning. 1430 hade vi lotsen ombord och avgick mot Lidköping.

Vår store granne Saga Tide. Även den lilla gröna Jolanta är mycket större än Tinto.
Lotsen lämnade vi ett par timmar senare till en ganska märklig farkost.

Lotsfarkosten.
Tisdag 2010-02-09
Hela dygnet till sjöss. Långa dyningar gjorde att vi rullade lite, mjukt och behagligt.
Mest rutinjobb i maskinrummet.

Oljekoll i HM.
Enligt väderspåmännen skulle det bli kuling under natten.
Onsdag 2010-02-10
Kuling vet jag inte om det var, men det blåste ganska friskt iaf. Tinto uppförde sig fint i sjön, så vi hade inget obehag av det.
11 rundade vi Skagen.
Tog lots i Göteborg 1730.
Slussen i Lilla Edet 2230.
Torsdag 2010-02-11
Första slussen i Trollhättan strax efter midnatt. Kallt! Minus 16 enligt lotsen.

På väg in i slusstrappan i Trollhättan.
Jag skiftade HM till tankkylning i slussen före Vänersborg 0330.
Besvärlig is i Vänern. Vi blev bogserade, först av Scandica en timme, sen av Ale som kom norrifrån med RMS Neudorf. De bytte bara släp med varandra.

Tinto, Scanica, Ale och RMS Neudorf.
Vilket oväsen i isen! Nästan omöjligt att somna när jag hann sova. Fick ner i maskinrummet och rundspola ballasten ibland för att inte få för varmt
kylvatten eftersom vi hade både HM och HjM på tankkylning.
Under FM blev det soligt och fint, men kallt!

Vi närmar oss Lidköping. Ale bogserar.
Sista biten in mot Lidköping gick vi utan bogsering i bruten ränna. Vi fick lite hjälp av bogseraren Lidköping med att spola bort is mellan kajen och Tinto.
13 var vi äntligen vid kaj. Windena låg akter om oss. Jag var ner i deras maskinrum och kikade en snabbvända. En Brons 2-takts V12 som huvudmaskin.
Jag skifade HjM, rengjorde en ventil vid bränsleseparatorn mm. Ingen lossning under dagen.
Windena avgick under kvällen. Skönt muller i den maskinen...

Windena vid kaj i Lidköping.
Fredag 2010-02-12
Strax före 07 luckade vi av och landmänniskorna började lossa. Mörkbrunt damm blåste runt överallt.
Vi fick ombord en tekniker från Värtsilä som åtgärdade en givare som falsklarmat flera ggr.
09 blev det en förhalning pga att dammet blåste in mot samhället. Bogsseraren Lidköping bröt is. Det tog 1,5 timme att förhala knappt 100 m i den besvärliga isen.
Sen fortsatt lossning.

Lidköping propellerar bort is mellan kajen och Tinto.
Jag grejade med en del kontroller i maskinrummet och bar fram diesel till bogpropellern.
16 var vi loss. Vi spolade varje sektion av luckan innan vi stängde.
Lördag 2010-02-13
Vid kaj i Lidköping. Kallt!
Vi började dagen med att förhala runt kajhörnet för att ligga rätt för lastning på måndag. Även denna gång med hjälp av Lidköping.
Utan hjälp hade det inte gått, vi satt helt fast i isen.
Väl på plats övergick vi till att få lasrummet rent. Spolning med det ballastvatten som blivit uppvärmt av HM, sen skrapning.
Vi fick det faktiskt riktigt bra trots de dåliga förutsättningarna!
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, matros/maskinist på M/S Tinto.
|