Via / Vina 2008. Del 1.
Onsdag 2008-01-16
Åkte hemifrån till föräldrarna i Orsa för att lämna katt och bil.
Övernattning.
Torsdag 2008-01-17
Tåg Mora - Sthlm - Södertälje. Inga lokhaverier på hela resan. Märkligt!
Mönstade på Via i Enhörna. Lastrummet var redan full med grus, så vi avgick direkt mot Visby.
Fredag 2008-01-18
Vid kaj i Visby 01. Vi luckade av direkt, sen ner i kojen.
07 började vi lossa. Via är en självlossare med egen grävmaskin och Bobcat, så vi lossar själva. Det gäller bara för hamnen att ta emot.
I det här fallet med lastbilar som körde undan gruset.
Eftersom meterologerna har hotat med ett riktigt busväder lämnade vi Visby fort som f-n när vi var loss. Full fart mot Karlshamn.
15 gick vi in i Kalmarsund och hade klarat oss från busvädret den biten iaf.
Lördag 2008-01-19
Rundade Utlängan 01 och började tro att vi skulle klara oss undan busvädret, men strax efter 03 kom vi in i det. Vi rullade ganska mycket, ca 25-30 grader åt var håll.
Ändå är Via en båt som normalt inte rullar speciellt mycket.
Förtöjda i Karlshamn 06. Roseburg, St. Johns, låg och lastade så vi fick vänta.
12 var Roseburg lastad och avgick. Vi förhalade en dryg båtlängd, sen började de lasta grus.

Roseburg ger sig iväg.
Full last 16. Vi skalkade luckan och avgick mot Köge, Danmark.
Söndag 2008-01-20
Vi klarade oss bra undan busvädret. Det blev ev riktigt behaglig resa.
Vid kaj i Köge 0630. Matrosen som kör grävmaskinen började lossa så fort vi hade luckat av.
13:30 var vi loss och gick mot Malmö.
Vid kaj i Malmö 16:30
Måndag 2008-01-21
Lastning av gamla däck under FM.
Avg. strax före lunch mot Ladebow. Trist väder, men ganska lugn sjö.

Nästan mitt under bron mötte vi Eurosund med släp.
Vid kaj i Ladebow 23.30. Vi luckade av direkt.
Tisdag 2008-01-22
Lossningen påbörjades 06.
Jag ägnade FM till att gå igenom div. säkerhetsutrustning.
14 var vi loss och avgick mot Landskrona. Motsjö och bottenslag när vi kom ut i öppet vatten i närheten av Sassnitz, men sjön lugnade sig under kvällen.
Onsdag 2008-01-23
Väl förtöjda i Landskrona 02.15.
07 började de lasta konstgödning i storsäckar. I början hade de en gaffeltruck i lastrummet för att kunna stuva där kranen på kajen inte kom åt.

Gaffeltruck i lastrummet.
Regn, kallt och blåsigt nästan hela dagen.
Stuvarna jobbade till 16, sen luckade vi på för natten.
Torsdag 2008-01-24
Lite bättre väder. Regnet hade övergått i duggregn och det blåste betydligt mindre.
Fortsatt lastning hela dagen. Duggregnet upphörde under EM.
Prick 18 kom vi iväg mot Visby med lastrummet nästan helt fyllt med storsäckar.
Fredag 2008-01-25
Västlig kuling under natten. Vi hade sjön akterifrån, så det blev inte speciellt besvärligt.
En kajstuds i Kalmar för bunkring av BO vid lunchtid, sen vidare mot Visby.
Det blåste W 20 m/s under kvällen. Vi rullade mjukt och fint med sjön snett akterifrån.
23 var vi förtöjda i Visby hamn med dubbla för- och akterändar. Vi skalkade av för att vara redo att öppna luckan tidigt i morgon.
Lördag 2008-01-26
07 luckade vi av och började lossa. Vi lossade med grävmaskinen som kran. Besättningen krokade säck.

Matrosen och eleven krokar säck.
09 hade vi lossat de 675 säckar som skulle iland i Visby. Vi luckade på och avgick mot Ronehamn på sydöstra Gotland.
När vi rundade Gotlands sydspets snöade flingor nästan lika stora som vändstekta ägg, men det övergick snart i regn.

Stora snöflingor.
Trång farled sista biten in till Ronehamn. 19 låg vi vid kaj.
Söndag 2008-01-27
Det blåste som f-n under natten, men på morgonen var det nästan vindstilla.
07 började lossningen med hjälp av bönderna som ska ha konstgödningen. Omväxlande solsken och snö.
En traktor gick genom kajen pga att den var undeminerad.

Ser ganska dramatiskt ut.

Så här var vädet några timmar senare.
14 kom vi iväg mot Enhörna.
Vi gick norrut genom Fårösund. Riktigt grov sjö mötte oss när vi kom ut norr om Gotland. Bottenslag så hela fartyget skakade.
Måndag 2008-01-28
Sjön lugnade sig mer och mer under natten. Slussade in i Mälaren och var vid kaj i Enhörna 09.30.
Jag mönstade av Viaoch tog mig landvägen till Köping. Där mönstade jag på Vina. Via, Vina och Vinga tillhör samma rederi, Ljusterö Sjö.
Jag ska gå som maskinmatros på Vina. Vina var redan lastad när jag kom.
Avg. mot Vejle.
Tisdag 2008-01-29
01 ankrade vi utanför Södertälje eftersom vi inte hade lots ombord och styrman inte hade lotsdispens. 07 hade skepparen fått sin lagstadgade ledighet och vi kunde fortsätta.
2230 gick vi in i Kalmar för att bunkra BO och FW.
Onsdag 2008-01-30
01 hade vi fått 35.000 liter diesel och drog vidare mot Vejle.
Ganska bråkig sjö i Hanöbukten och södra Östersjön.

Vina i busväder.
Vi gick genom Drogden strax före midnatt.
Torsdag 2008-01-31
Det blåste ordentligt i de danska farvattnen. Sjön slog tidvis långt upp på bygget.
14 var vi vid kaj i Vejle. Lossningen påbörjades redan innan vi var ordentligt förtöjda.
Jag hade stora problem med att få iordning en vinkelslip med sprängskydd. Möjligen är de flesta sjömän extremt självmordsbenägna eftersom
de alltid skruvar bort sprängskyddet. Jag vägrar att ens starta en slip utan.
Riktigt skitväder. Spöregn, storm (över 30 m/s enl. dansk TV), hagel och t.o.m. åska under kvällen.
18 avbröts lossningen för dagen.
Fredag 2008-02-01
Fortsatt lossning från 06.
Fortsatt skitväder. Spöregn och blåst.
17 var det dags att gå ner i lastrummet och sopa. Vi spolade rummet vid kaj.
1830 kom vi iväg mot Rostock.
Lördag 2008-02-02
Det rullade en del under natten, men inte så det blev besvärligt.
11 vid kaj i Rostock.

Küstenwache ute på patrullering i Rostocks hamn.
En tjänsteman kom och testade att luckan var tät med ultraljud. Inspektion av lastrummet.

Styrman och matrosen kontrollerar kontrollanten.
14 var alla kontroller gjorda och de började lasta konstgödning.
Jag länsade ballast.

Det var väl ett jävl... ställe att ha en ballastventil på!
20 kom vi iväg mot Muuga i Estland.
Söndag 2008-02-03
Hela dygnet till sjöss.
Vi gick genom Bornholmsgattet, sen syd om Öland. Ganska grov sjö snett akterifrån, men inte mycket till vind.
Måndag 2008-02-04
Hela dygnet till sjöss.
Rutinjobb i maskinrummet. Mjuka rullningar med sjön akterifrån under dagen.
Tisdag 2008-02-05
08 tog vi lots. 0830 ankrade vi strax utanför Muuga. Det var någon byråkrati som inte var helt klar. Lotsen blev hämtad.
En halvtimme senare var byråkratin ordnad, lotsen kom tillbaks, vi lättad ankar och fortsatte sista biten in till kaj i Muuga.

Här kommer lotsen.
Inget direkt spännande ställe. Bara en stor hamn. Dessutom verkar allt alldeles för nytt och mordernt för at vara intressant.

Muuga sett från toppmasten.
Lossningen började direkt, men fick avbrytas några ggr pga regn. Ett lång avbrott under kvällen, men strax före midnatt var man igång igen.
Onsdag 2008-02-06
Lossningen pågick hela natten. Efter frukost var de dags att börja sopa. Besättningen tillsammans med rysktalande stuvare.

En av ryssarna försöker få skopan i rätt läge.
De använde inte Bobcat här, utan en gaffeltruck med en enkel skrapa på.
När den sista konstgödningen var ute ur lastrummet spolade vi, sen förhalade vi 70 m och började lasta urea för Kalmar.
Tullen kom ombord med 7 man. Stövlade in i hytterna med grova skor och rev i skåp och lådor och stökade till. De hittade inget som inte borde vara där.

En stor tanker låg i Muuga och lastade rysk olja.
20 var vi lastade, 21 var alla papper klara och lots ombord. Avg. mot Kalmar. Efter 15 min lämnade lotsen.
Torsdag 2008-02-07
Hela dygnet till sjöss.
Grått och trist väder, tidvis riktigt dålig sikt. Lugn sjö.
Rutinjobb i maskinrummet.
Fredag 2008-02-08
Vid kaj i Kalmar 10. Lossningen startade direkt, men gick ganska långsamt. Vi fyllde FW.
Lossningen avbröts 16 för dagen, fortsätter på måndag.
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, maskinmatros på M/S Vina.
|